Το σχολείο τελειώνει και η συνέχεια του διαβάσματος στο σπίτι φαντάζει εφιάλτης για τα παιδιά σας. Είναι όντως έτσι τα πράγματα;


   Σίγουρα δεν υπάρχει ένας συγκεκριμένος οδηγός που θα μας δείξει τους σωστούς τρόπους να βάλουμε το παιδί μας σε μια τάξη, να οργανωθεί και να αγαπήσει αυτή τη διαδικασία. Άλλωστε, πρέπει πάντα να έχουμε στο μυαλό μας ότι το κάθε παιδάκι είναι διαφορετικό και χρειάζεται τη δική του διαχείριση και προσπάθεια. Ωστόσο, μπορούμε να ακολουθήσουμε κάποια βήματα πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τη μελέτη, τα οποία θα βοηθήσουν κατά πολύ το παιδί να οργανώσει το χρόνο του και το διάβασμά του.


Είναι σημαντικό να ακολουθείτε αυτά τα βήματα σταθερά και με συνέπεια, διότι σε αντίθετη περίπτωση δεν θα καταφέρετε να κάνετε το παιδί να πάρει στα σοβαρά αυτή σας την προσπάθεια!


  Πώς θα αντιμετωπίσουμε το διάβασμα υπεύθυνα και με θετική διάθεση, λοιπόν;

1.       Πριν ξεκινήσει το παιδί τη μελέτη του είτε με τη βοήθειά μας είτε όχι, συζητάμε πάντα μαζί του. Ρωτάμε πως ήταν η μέρα του, τι αντιμετώπισε στο σχολείο σήμερα, που δυσκολεύτηκε και που όχι και επεκτεινόμαστε σιγά σιγά στη διαδικασία της μελέτης.

 

2.       Οφείλουμε να επιλέξουμε το σωστό περιβάλλον για διάβασμα. Ένα δωμάτιο με καλό φωτισμό, σωστή θερμοκρασία και, κυρίως, ησυχία, είναι ιδανικό. Έτσι θα κατορθώσει το παιδί να μείνει συγκεντρωμένο και με καλή διάθεση. Φυσικά, δεν εξαιρούμε το παιδί μας από αυτή τη διαδικασία. Πάντα σε συνεννόηση μαζί του, ρωτάμε που νιώθει πιο άνετα και που και πώς θέλει να διαβάσει σήμερα (για παράδειγμα, στο δωμάτιό του με λίγη μουσική).

 

3.       Στη συνέχεια και αφού έχουμε επιλέξει το σωστό χώρο μαζί, φροντίζουμε να υπάρχει οργάνωση στο γραφείο που διαβάζει. Να έχει μαζί του τα απαραίτητα (π.χ. μολύβι – γόμα) και να μην επικρατεί σύγχυση στο χώρο από ερεθίσματα, όσο είναι εφικτό. Οργανώνουμε τις διαφάνειές του, αν είναι σε ηλικία που δεν μπορεί να το κάνει μόνος/μόνη και τα ταξινομούμε όλα ανάλογα με το μάθημα, την ημερομηνία, κλπ.

 

4.       Τονίζουμε τη σημασία του προγράμματος στο παιδί και το μαθαίνουμε πόσο σημαντικό είναι να υπάρχει μια σταθερότητα στο χρόνο. Οργανώνουμε τη μελέτη και τα μαθήματα με σειρά. Δεν βιαζόμαστε.


 

5.       Επιλέγουμε να υπάρχει μια βαθμίδα δυσκολίας στις εργασίες που θα κάνουμε με το παιδί, για παράδειγμα μπορούμε να ξεκινήσουμε με πιο εύκολες ασκήσεις, που θα του δώσουν αυτοπεποίθηση και ενέργεια για να συνεχίσει, να συνεχίσουμε με τις πιο δύσκολες και να κλείσουμε πάλι με ένα μάθημα ή με μια αγαπημένη του εργασία.

 

6.       Ελέγχουμε πάντα τις σημειώσεις της/ του δασκάλας/ δάσκαλου, τα φύλλα εργασιών του, πως τα πήγε σε προηγούμενες ασκήσεις, που χρειάζεται βοήθεια και που μπορούμε να το ενισχύσουμε θετικά.

 

7.       Είναι, επίσης, βοηθητικό να υπάρχουν στη βιβλιοθήκη σας κάποια βοηθήματα (όπως χάρτες, λεξικά, γραμματική), στα οποία θα μπορεί να ανατρέξει ανά πάσα στιγμή και να αναζητήσει βοήθεια ή να λύσει κάποια απορία του, γενικού ενδιαφέροντος.

 

8.       Από τη στιγμή που το παιδί σας ξεκίνησε τη μελέτη και έχετε εξασφαλίσει τα προηγούμενα βήματα, είναι σημαντικό να απομακρυνθείτε ώστε να του/ της δώσετε την ανεξαρτησία και την ελευθερία που έχει ανάγκη, ανάλογα με την ηλικία πάντα. Δείχνοντας εμπιστοσύνη στο παιδί σας, καλλιεργείτε σημαντικές δεξιότητες για το μέλλον του.

 

9.       Καθ’ όλη τη διάρκεια της μελέτης, είναι ορθό και πιο αποτελεσματικό να αποτελείτε και εσείς πρότυπο! Αυτό σημαίνει ότι θα μπορούσατε ενδεχομένως να διαβάζετε ένα βιβλίο ή να ασχολείστε με κάτι πιο εποικοδομητικό από το να βλέπετε τηλεόραση. Σε αντίθετη περίπτωση, το παιδί είναι δεδομένο πως κάποια στιγμή θα παραπονεθεί και θα θέλει να καθίσει μαζί σας να παίξει με το κινητό του ή να παρακολουθήσει κάτι.

 

10.   Φυσικά, δεν πρέπει να ξεχνάτε ότι, όπως όλοι μας, έτσι και τα παιδιά έχουν ανάγκη από διάλλειμα και ξεκούραση, ώστε να μπορέσουν να συνεχίσουν. Αυτό το χρονικό διάστημα μπορεί να είναι εποικοδομητικό, παίζοντας μαζί ένα παιχνίδι ή απλώς επιλέγοντας  να ξεκουραστεί λίγο μόνο του. Βέβαια και σε αυτή τη φάση, οφείλετε να είστε τυπικοί και το διάλλειμα να είναι πάντα σταθερό (για παράδειγμα 15’ και όχι κάθε φορά περισσότερο ή λιγότερο), για να καλλιεργήσετε τη σταθερότητα που επιθυμείτε. 

 

11.   Παρακολουθούμε το παιδί μας κατά τη διάρκεια της μελέτης, προσπαθούμε να το συμβουλεύουμε και να του εξηγούμε οτιδήποτε δεν μπορεί να κατανοήσει, πάντα με θετική διάθεση και ανατροφοδότηση. Δεν δίνουμε την εντύπωση της αγγαρείας.
Εδώ πρέπει να προσέξετε την εξής παγίδα, βοηθώ το παιδί μου δεν σημαίνει του κάνω εγώ ο ίδιος τις εργασίες και το αποδεσμεύω από ευθύνες. Μαθαίνουμε την ανάγκη της υπευθυνότητας και της τυπικότητας.

 

12.   Ένα ακόμα σφάλμα στο οποίο μπορεί να υποπέσουμε είναι και η σύγκριση.  Μπορεί να νομίζετε ότι έτσι παραδειγματίζετε τα παιδιά σας και τα κατευθύνετε στο σωστό πρότυπο, ωστόσο μόνο επιβλαβείς συνέπειες μπορεί να προκύψουν. Η προσωπικότητά του καταστρέφεται και βρίσκεται σε μια διαρκή ανασφάλεια και ανταγωνισμό. Αυτή είναι και μια βασική αιτία σύγκρουσης μεταξύ αδερφών.

 

13.   Φτάνοντας στο τέλος της διαδικασίας, επιβραβεύστε το παιδί σας για σήμερα, για κάθε του μικρή πρόοδο χωρίς όμως υπερβολές. Η ενίσχυση της συμπεριφοράς οφείλει να είναι θετική κάθε φορά που το παιδί σημειώνει εξέλιξη.

 

14.   Τέλος, φτιάξτε μαζί την τσάντα του, βεβαιωθείτε ότι δεν έχει κενά από τη σημερινή του μελέτη και περάστε οικογενειακά ποιοτικό χρόνο, όπως εσείς θέλετε και το ορίζετε.

 

Ακολουθώντας αυτά τα βασικά βήματα θα δείτε τη διάθεση του παιδιού σας να αλλάζει και τις εντάσεις ανάμεσά σας να μειώνονται για το «Πότε επιτέλους θα διαβάσει;». Ωστόσο, είναι πολύ σημαντικό να είστε σε εγρήγορση και να κινητοποιηθείτε άμεσα  αν δείτε το παιδί σας να συνεχίζει να αντιδρά στο διάβασμα. Αυτή η κατάσταση πιθανόν να σηματοδοτεί μαθησιακές δυσκολίες. Είμαστε πάντα στη διάθεσή σας για ένα ραντεβού και μια αξιολόγηση, ώστε να έχετε μια πλήρη εικόνα.  


Κλεοπάτρα Λάζαρη, 211 715 6768 / 6972 106 306