ΤΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΑΥΤΙΣΜΟΣ;

    Ο αυτισμός εκφράζεται μέσα από ένα φάσμα συμπτωμάτων. Η διαταραχή του φάσματος του αυτισμού (ΔΑΦ) εμφανίζεται στη βρεφική και πρώιμη παιδική ηλικία, προκαλώντας καθυστερήσεις σε πολλούς βασικούς τομείς ανάπτυξης, όπως η εκμάθηση να μιλάει, να παίζει και να αλληλεπιδρά με άλλους.
  Τα σημεία και τα συμπτώματα του αυτισμού ποικίλλουν ευρέως, όπως και οι επιπτώσεις του. Μερικά παιδιά με αυτισμό έχουν μόνο ήπιες αναπηρίες, ενώ άλλα έχουν περισσότερα εμπόδια να ξεπεράσουν. Ωστόσο, κάθε παιδί στο φάσμα του αυτισμού έχει προβλήματα, τουλάχιστον σε κάποιο βαθμό, στους ακόλουθους τρεις τομείς:

·         Επικοινωνία προφορικά και μη.

·         Σχέση με τους άλλους και τον κόσμο γύρω τους.

·         Ευέλικτη σκέψη και συμπεριφορά.

   Υπάρχουν διαφορετικές απόψεις μεταξύ γιατρών, γονέων και ειδικών σχετικά με το τι προκαλεί τον αυτισμό και τον καλύτερο τρόπο αντιμετώπισής του. Υπάρχει όμως ένα γεγονός στο οποίο όλοι συμφωνούν: η έγκαιρη και εντατική παρέμβαση βοηθά. Για τα παιδιά που διατρέχουν κίνδυνο και τα παιδιά που παρουσιάζουν πρώιμα σημάδια, μπορεί να κάνει τη διαφορά. Αλλά ανεξάρτητα από την ηλικία του παιδιού σας, μην χάνετε την ελπίδα. Η θεραπεία μπορεί να μειώσει τα αποτελέσματα της διαταραχής και να βοηθήσει το παιδί σας να ευδοκιμήσει στη ζωή.

 

Τι είναι ο αυτισμός υψηλής λειτουργικότητας;

   Αν και δεν είναι επίσημη διάγνωση ή ιατρικός όρος, ο όρος «υψηλής λειτουργικότητας» υποδηλώνει ότι κάποιος με αυτισμό έχει τη διανοητική ικανότητα να περιηγείται στην κοινωνία χωρίς βοήθεια. Χρησιμοποιήθηκε συχνά για να περιγράψει άτομα με σύνδρομο Asperger, το οποίο αρχικά κατηγοριοποιήθηκε ως ξεχωριστή και ηπιότερη διαταραχή από τον αυτισμό. Ένα παιδί που έχει διαγνωστεί με Asperger, για παράδειγμα, μπορεί να μην έχει την ίδια καθυστέρηση ομιλίας με ένα παιδί που έχει διαγνωστεί με αυτισμό. Ωστόσο, ενώ το Asperger έχει πλέον ενσωματωθεί επίσημα στο ευρύτερο φάσμα του αυτισμού, μερικές φορές μπορεί να ακούτε ακόμα τον όρο να χρησιμοποιείται.
  Σε μια μελέτη του 2019, οι ερευνητές υποστήριξαν ότι ο όρος «υψηλής λειτουργικότητας» θα μπορούσε να είναι επιβλαβής και παραπλανητικός. Δίνει μεγάλη έμφαση στο IQ και δεν λαμβάνει υπόψη όλα τα δυνατά και αδύνατα σημεία που μπορεί να έχει ένα αυτιστικό άτομο. Και μόνο και μόνο επειδή κάποιος έχει μέσο ή υψηλό δείκτη νοημοσύνης, δεν σημαίνει ότι μπορεί να προσαρμοστεί ή να λειτουργήσει καλά με άλλους τρόπους.

Η οπισθοδρόμηση κάθε είδους είναι ένα σοβαρό προειδοποιητικό σημάδι αυτισμού

  Μερικά παιδιά με διαταραχή του φάσματος του αυτισμού αρχίζουν να αναπτύσσουν δεξιότητες επικοινωνίας και στη συνέχεια υποχωρούν, συνήθως μεταξύ 12 και 24 μηνών. Για παράδειγμα, ένα παιδί που επικοινωνούσε με λέξεις όπως «μαμά» ή «πάνω» μπορεί να σταματήσει να χρησιμοποιεί τη γλώσσα εντελώς ή ένα παιδί μπορεί να σταματήσει να παίζει κοινωνικά παιχνίδια που συνήθιζε να απολαμβάνει, όπως κρυφτό, ή κουνώντας το χέρι για «αντίο». Οποιαδήποτε απώλεια ομιλίας, φλυαρία, χειρονομίες ή κοινωνικές δεξιότητες θα πρέπει να λαμβάνεται πολύ σοβαρά υπόψη, καθώς η παλινδρόμηση είναι μια σημαντική κόκκινη σημαία για τον αυτισμό.

 

Ενδείξεις και συμπτώματα αυτισμού σε βρέφη και νήπια

Πρώιμα σημάδια

Το μωρό ή το μικρό παιδί σας δεν:

·         Κάνει οπτική επαφή, όπως να σας κοιτάξει όταν το ταΐζετε ή να χαμογελάει όταν του χαμογελούν.

·         Απαντά στο όνομά του ή στον ήχο μιας γνώριμης φωνής.

·         Ακολουθεί τα αντικείμενα οπτικά ή τη χειρονομία σας όταν επισημαίνετε πράγματα.

·         Δείχνει ή κουνά το χέρι για χαιρετισμό ή χρησιμοποιεί άλλες χειρονομίες για να επικοινωνήσει.

·         Κάνει θορύβους για να τραβήξει την προσοχή σας.

·         Ανταποκρίνεται στην αγκαλιά ή απλώνει το χέρι του για να το πάρετε.

·         Μιμείται τις κινήσεις και τις εκφράσεις του προσώπου σας.

·         Παίζει με άλλα άτομα ή μοιράζεται ενδιαφέρον και απόλαυση.

·         Παρατηρεί ή νοιάζεται εάν βλάψετε τον εαυτό σας ή νιώσετε δυσφορία.

 

Αναπτυξιακά Red Flags

   Οι ακόλουθες καθυστερήσεις δικαιολογούν άμεση αξιολόγηση από τον παιδίατρο του παιδιού σας:

·         Μέχρι τους 6 μήνες: Χωρίς μεγάλα χαμόγελα ή άλλες ζεστές, χαρούμενες εκφράσεις.

·         Έως τους 9 μήνες: Δεν υπάρχει ανταλλαγή ήχων, χαμόγελων ή άλλων εκφράσεων προσώπου.

·         Έως 12 μήνες: Έλλειψη απάντησης στο όνομα.

·         Μέχρι τους 12 μήνες: Χωρίς φλυαρίες ή «μωρομιλίες».

·         Μέχρι τους 12 μήνες: Δεν υπάρχουν χειρονομίες μπρος-πίσω, όπως δείχνοντας, δείχνοντας, φτάνοντας ή κουνώντας το χέρι.

·         Μέχρι τους 16 μήνες: Δεν έχει πει καμία λέξη.

·         Μέχρι τους 24 μήνες: Δεν υπάρχουν ουσιαστικές φράσεις δύο λέξεων που να περιλαμβάνουν μίμηση ή επανάληψη.

 

   Καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν, οι ενδείξεις για τον αυτισμό γίνονται πιο σύνθετες και διαφορετικές. Υπάρχουν πολλά προειδοποιητικά σημάδια και συμπτώματα, αλλά συνήθως περιστρέφονται γύρω από μειωμένες κοινωνικές δεξιότητες, δυσκολίες ομιλίας και γλώσσας, δυσκολίες μη λεκτικής επικοινωνίας και άκαμπτη συμπεριφορά.

 

Αιτίες αυτισμού

  Μέχρι πρόσφατα, οι περισσότεροι επιστήμονες πίστευαν ότι ο αυτισμός προκαλείται κυρίως από γενετικούς παράγοντες. Ωστόσο, μια πρωτοποριακή νέα έρευνα δείχνει ότι οι περιβαλλοντικοί παράγοντες μπορεί επίσης να είναι σημαντικοί στην ανάπτυξη του αυτισμού.
  Τα μωρά μπορεί να γεννιούνται με μια γενετική ευπάθεια στον αυτισμό, η οποία στη συνέχεια προκαλείται από κάτι στο εξωτερικό περιβάλλον, είτε ενώ είναι ακόμα στη μήτρα είτε κάποια στιγμή μετά τη γέννηση.
  Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι το περιβάλλον, σε αυτό το πλαίσιο, σημαίνει οτιδήποτε έξω από το σώμα. Δεν περιορίζεται σε πράγματα όπως η ρύπανση ή οι τοξίνες στην ατμόσφαιρα. Στην πραγματικότητα, ένα από τα πιο σημαντικά περιβάλλοντα φαίνεται να είναι το προγεννητικό περιβάλλον.

 

Συμπερασματικά…
  Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι  η πρόληψη είναι το κλειδί σε οποιαδήποτε μορφή αυτισμού. Η αποδοχή της κατάστασης θα βοηθήσει να γίνει έγκαιρη διάγνωση και το νήπιο – παιδί – έφηβος, να ζήσει την πιο λειτουργική ζωή που μπορεί. Ο πανικός και η άρνηση, αντιθέτως, μπορεί να αποβούν καταλυτικά για την μετέπειτα πορεία του.
Για οποιαδήποτε απορία και βοήθεια επικοινωνήστε μαζί μας είτε με e mail είτε τηλεφωνικά.

 

Πηγή : https://www.helpguide.org/articles/autism-learning-disabilities/does-my-child-have-autism.htm


Μετάφραση και επιμέλεια : Παπαδοπούλου Αναστασία, Ψυχολόγος